Kaasaegsed võtted:

Voolusöövitus
Fotopolümer
• Töövahendid

Ajaloolised tehnikad:

Sügavtrükk
Ofort
Akvatinta
Metsotinto
Kuivnõel

Kõrgtrükk
Linoollõige
Puugravüür
Puulõige
Pimetrükk

Lametrükk
Litograafia
Monotüüpia
Serigraafia
Koopiatrükk

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaasaegse graafika võtted

Kaasaegse estampgraafika tehnilised võtted võimaldavad plaadil luua traditsioonilisi effekte kuid nende saavutamiseks on kasutusele võetud mitmeid uusi vahendeid. Eelkõige seetõttu, et muuta kunsti tegemine vähem tervist ja keskkonda ohustavaks.

Kui mõni aeg tagasi peeti kõiki vesilahustuvaid või vee baasil loodud värve ohututeks siis tegelikult on selgunud et nii see siiski pole. On jätkuvalt oluline uurida iga toote (värvi, laki, puhastusvahendi) koostist. Täpsema info hankimiseks soovitame tutvuda lehega.

Uuenevad tehnikad ja materjalid vajavad ka uut terminoloogiat.

Allpool toome ära meie ateljees kasutusel olevad alternatiivsed tehnikad ning vahendid:

Voolusöövitus ehk Electro-Etching

See söövitusmeetod sai alguse 19 saj. kuid vajus teadmata põhjustel unustusse. Võimaliku põhjusena mainitakse masina- ja elektripelgust. Kuna söövitus toimib väga madala pinge juures (0,5V) on elektrilöögi oht pea olematu. Võimaldab teha nii kõrgtrüki kui sügavtrüki plaate (vask, tsink, teras vastava metallisoola lahuses). Meie poolt kasutatava tehnika täpne kirjeldus koos selgitavate illustratsioonidega pärineb lehelt nontoxicprint.com ning selle on välja töötanud Alfonso Crujera.


Vasest testplaadi söövitamine vasesoola lahuses, 2015, Helen Tago-Mullaste.

2014 aasta lõpust oleme teinud testplaate (vasele) ning protsess kajastub edaspidi detailsemalt siin.

Teostuseks vajalikud materjalid:

  • Toiteplokk ja krokodillklõpsud(Oomipood)
  • Vertikaalne plastist söövitusnõu (kaanega plastämber Jyskist)
  • Lahuse jaoks vajalik vasksulfaat (Itikali.eu)
  • Katoodi võre (ehk siis söövitusel vajalik aukudega abiplaat või võre. Meie kasutame akutrelliga augustatud vana vasklpaati.)
  • Plastist ilmutusvann või karp (neutraliseerimislahuse jaoks)
  • Poleerimisvill (Bauhaus) (Plaadi küljes oleva lahuse neutraliseerimiseks)

Selle tehnika plussiks on püsivalt kvaliteetne lahus, mis ei degenereeru ja on pikalt kasutatav. Samuti ei eraldu söövituse käigus õhku gaase. Muidugi tuleb hoiduda lahuse paljaste kätega katsumisest ning kohe pärast kasutamist kanalisatsiooni kallamisest kuna tegemist on tugevat ärritust põhjustava ainega. Küll aga võib (vasksulfaadi) lahuse pärast rauapuru või terasvillaga neutraliseerimist kraanikausist alla valada. Lahuse värv muutub neutraliseerimise käigus eresinisest kollaseks andes märku protsessi toimimisest.

Tehnika eripäraks on, et söövituse käigus muutuvad plaadi katmata osad elektrolüüsi tulemusel korniliseks, nii et akvatinta taolist effekti on päris lihtne saavutada. Ofordilaki asemel võiks pigem kasutada akrüüllakki või värvi.

Plaadile joonistamiseks võib veel kasutada:

  • litopliiatsit või kriiti
  • akrüülvärvi
  • õhuliste nn wash kihtide saavutamiseks lahjendatud akrüülvärvi
  • akrüülmarkereid

Kuivanud akrüülikihi saab plaadilt eemaldada pesusooda lahuses leotades. Samuti lahustavad akrüülikihti apelsiniõli sisaldavad looduslikud puhastustvahendid.

 

Fotopolümer ehk Intagliotype

Selle tehnika kasutusvõimalused ei ole piiratud vaid fotokujutisega, plaadile saab kanda joonistusi, nt. Photoshopis loodud kompositsioone jne. Tänapäeval on kunstnike seas levinud kaks põhilist meetodit polümer fotosöövituseks. Kõrgekvaliteedilised tööstuslikult toodetud valmis fotopolümerplaadid (nt. Toyobo, Dan Welden ja Solarplate jm) mida saab kohe kasutama hakata või siis enam tööd nõudvad kuid laiemat kunstilist väljendust võimaldavad kiled (nt. ImageOn jm).

Plaadid on kasutusel flexograafias ja annavad paremaid tulemusi suurte ühtlaste pindade ning sujuvate toonierinevuste edasiandmisel kuna emulsiooni kiht on piisavalt paks, et kõik nüansid edasi anda. Samuti on raskem trükiplaadilt värvi liiga kergelt nö. välja pühkida. Plaadid on mõeldud tööstuslikuks kasutamiseks ning on seetõttu tehtud väga vastupidavateks võimaldades masstiraaže. Miinuseks on piiratud kasutusvõimalus ning kallis tükihind.

Kiled olid algselt mõeldud arvuti mikroskeemide valmistamiseks. Kuna kilel koosneb trükipind õhukesest ülekandekihist on saavutatav tooniskaala üsna kitsas. See-eest on vasele või muule metallile lamineerituna võimalik plaati edasi söövitada nt. voolusöövitusega vms. Kile moodustab piisava kaitsekihi isegi pikajalisel söövitamisel ning seeläbi saab plaati edasi töödelda. Sel moel söövitatud plaati saab tiražeerida nagu tavalist vaskplaati. Soovi korral võib aga söövituse jätta vaid kilekihti ning pärast tiraaži trükkimist plaadi kilest vabastada ning uuesti lamineerida. Seega võimaldab kile plaati korduvalt taaskasutada. Kui plaati ei plaanita edasi söövitada võib kasutada ka offsett, P.E.T.G või muid mittepoorseid plaate. Pleksiklaas ei sobi kuna temast eralduvad õlid takistavad korraliku laminatsiooni. Sel viisil valmistatud trükiplaat suudab välja anda umbes 50 tõmmist. Kilet müüakse rullis ning tema hind on tunduvalt soodsam kui valmis plaadil.

Edasine töö käik valmisplaadiga: kui kavand on kantud kilele (prinditud, joonistatud, maalitud) siis järgneb plaadi valgustamine läbi selle nn. šabloonkile. Eelnevalt tuleb valmisplaadilt eemaldada emulsiooni kaitsev kile. Vältige paljaste kätega plaadi pinna puudutamist! Kvaliteetse tulemuse saamiseks on väga tähtis saavutada ideaalne kontakt plaadi ja kujutise vahel. Selleks on parim vahend vaakumlaud. Protsessi käivitamiseks on vaja UV valgusallikat. Olenevalt kujutise iseloomust (sujuvate üleminekutega foto) võib olla vajalik säritada plaati ka akvatinta-rasterkilega. Pärast plaadi valgustamist on see vaja ilmutada. Ilmutiks on tavaline umbes 20 kraadine kraanivesi. Kohe pärast valgustamist tuleb plaat asetada 1 minutiks üleni vette ning pärast seda 1 min jooksul õrnalt käsnaga pesta. Vajalikud on kummikidad et vältida kontakti kõvenemata polümeriga! Seejärel loputada plaat jaheda veega ning asetage ajalehele. Plaat on nüüd eriti õrn ning vastuvõtlik tolmule ja kriimustustele. Kiirelt ja õrnalt tuleb üleliigne vesi plaadilt seemisnaha tükiga maha pühkida ning plaat seejärel kuivatuskapis või jaheda föönirežiimiga kuivatada. Seejärel on plaat valmis kõvendamiseks. Seda võib teha nii UV lambi kui päikesevalguse (20 min) käes. Pärast seda on plaat valmis trükkimiseks.

Edasine töö käik iselamineeritud plaadiga: kui kavand on kantud kilele (prinditud, joonistatud, maalitud) siis järgneb plaadi valgustamine läbi selle nn. šabloonkile. Kvaliteetse tulemuse saamiseks on väga tähtis saavutada ideaalne kontakt plaadi ja kujutise vahel. Selleks on parim vahend vaakumlaud. Protsessi käivitamiseks on vaja UV valgusallikat. Olenevalt kujutise iseloomust (sujuvate üleminekutega foto) võib olla vajalik säritada plaati ka akvatinta-rasterkilega. Pärast plaadi valgustamist on see vaja ilmutada. Ilmuti segatakse kokku kaltsineeritud pesusoodast ja veest. 10g 1l vee kohta. Vajalikud on kummikidad et vältida kontakti kaltsineeritud soodalahusega! Kohe pärast valgustamist tuleb plaadilt eemaldada kaitsekile ning asetada ta 9 minutiks üleni ilmutisse. Seejärel loputada jaheda veega ning pritsida söögiäädikaga. Pärast veelkordset loputamist ja korralikku kuivatamist on plaat valmis trükkimiseks.

Täpsed juhised kogu protsessiks võib leida siit. Fotopolümerplaadi trükiprotsess saab näha siit.

Meie ateljees on tööks olemas vaakumlaud koos valguskastiga ehk NuArc FT26V3UP, mis töötab võimsa 3000W pirniga ning võimaldab söövitada plaate mõõdus 58 x 69 cm. Plaatide järelsöövituseks sobib meie ateljees voolusöövitus.

 

Töövahendid

Kuna aastatepikkune kokkupuude tervistkahjustavate kemikaalidega on mõjutanud paljude kunstnike töövõimet ning üleüldine teadlikkus keskonnahoiust on tõusnud siis on loogiline, et tänapäeval on võimalik leida kõigile traditsioonilistele töövahenditele ohutumad vasted. Nagu ka kõigis muudes valdkondades tuleb siiski olla tähelepanelik nn rohepesu suhtes. Kui mõni aeg tagasi peeti kõiki vesilahustuvaid või vee baasil loodud värve ohututeks siis tegelikult on selgunud, et nii see siiski pole. On jätkuvalt oluline uurida iga toote (värvi, laki, puhastusvahendi) koostist. Täpsema info hankimiseks soovitame tutvuda lehega.